گفت و گو با حجت الاسلام زیبائی سخنگوی قرارگاه مرکزی کمیته های سعادت و صیانت انقلاب اسلامی مسجد پایه محله محور
گفت و گو با حجت الاسلام زیبائی سخنگوی قرارگاه مرکزی کمیته های سعادت و صیانت انقلاب اسلامی مسجد پایه محله محور

برای بازسازی اعتماد مردم و ایجاد امید در دلها مردم پای کار می آیند.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر و به نقل از پایگاه خبری احوال نیوز خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، گفت و گویی با حضرت حجت الاسلام والمسلمین مهرداد زیبائی، سخنگوی قرارگاه مرکزی کمیته های سعادت و صیانت انقلاب اسلامی مسجد پایه محله محور داشتیم .

ضمن تشکر از حضرت حجت الاسلام و المسلمین مهرداد زیبایی، سخنگوی قرارگاه مرکزی کمیته های سعادت و صیانت انقلاب اسلامی مسجد پایه محله محور،  که وقت خود را در اختیار پایگاه خبری احوال نیوز، قرار دادید امیدورام همیشه تحت عنایات امام زمان باشید.

لطفا  در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم.

بنده مهرداد زیبایی هستم سخنگوی قرارگاه مرکزی کمیته های سعادت و صیانت انقلاب اسلامی مسجد پایه محله محور.

حاج آقا این کمیته های مسجد پایه محله محور قراره چکار ی انجام می دهد؟

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم انَّمَا یَعمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَن آمَنَ بِاللّهِ وَالیَومِ الآخِر ِوَأَقَامَ الصَّلاَهَ وَآتَى الزَّکَاهَ وَلَم یَخشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُولَـئِکَ أَن یَکُونُوا مِنَ المُهتَدِینَ {۱۸} [سوره التوبه].

اول از همه خدا رو شکر می کنیم که در کشوری زندگی می کنیم که پناه گاه  قوی به نام مسجد داریم و دستورات انسان ساز و جامعه ساز اسلام را داریم همان قوانینی که باعث شده امید به برقراری عدالت در آدمها زنده بشه و انقلاب اسلامی را راه اندازی کند.

اولین کاری که پیامبر اکرم ( صل الله علیه واله وسلم ) با ورود به مدینه کردند بعد از هجرت احداث مسجد النبی (ص ) بود مسجد به عنوان یک پناهگاه امن مردمی برای تمام مایحتاج مسلمین.

الف)جایگاهی برای عبادت

ب)جایگاهی برای کسب علم و دانش

ج)جایکاهی برای قضاوت

د)جایگاهی برای رفع مشکلات مردم در زمینه های اقتصادی و مشاوره و ….

ه)جایگاهی برای آماده سازی نیروهایی برای تامین امنیت مسلمانان.

و حالا ما می خواهیم با کمک به تمام دستگاههایی که در حال حاضر در مسجد فعالیت می کنند دوباره جایگاه مسجد را احیا کنیم و کارکردهای مسجد را افزایش و حس ایجاد اعتماد و امید را در دل مردم و بخصوص جوانان احیا کنیم.

دقیقا بیشتر توضیح بدید و بیشتر در مورد هدف این کمیته ها حرف بزنید.

حالا می خواهیم در مورد کمیته های سعادت و صیانت حرف بزنیم هدف این کمیته ها:

الف )به واسطه مسجد و این کمیته ها و حضور همیشگی امنیت آرامش را به منطقه و جامعه انتقال دهیم به واسطه مسجد و کمیته ها مطالبه گری از حقوق مردم را در منطقه ایجاد کنیم

ب)به واسطه مسجد و کمیته ها اعتیاد را از محل ریشه کن کنیم.

ج)به واسطه مسجد و کمیته ها ترغیب به ازدواج و منع طلاق و رشد موالید را داشته باشیم.

د) امر به معروف و نهی از منکر با محوریت مسجد در محل احیا و اجراکنیم.

سوال پیش می آید که بعضی مطالبی که بیان کردید، برای کارکردهای مسجد جدید است ولی بعضی از اینها مثل تامین امنیت که به عهده بسیج بوده ، تقابلی ایجاد نمی شود ؟

واقعا سوال هوشمندانه و به موقعی پرسیدید بگذارید همین اول بحث بگویم ما هیج کار موازی در مساجد نمی خواهیم بکنیم و با هیچ گروهی و یا ارگانی تقابل نمی کنیم بلکه ما آمده ایم تا با کمک همه ارگانها و سازمانهای مرتبط با مسجد این اهداف را پیش ببریم  و در کنار هم ایستاده ایم و در کارکردهای جدید مثل ترغیب به ازدواج و ریشه کنی اعتیاد برنامه های خود را با کمک نیروهای فعال و معتمد مسجد که همان شورای معتمدین محل و  افراد بیشتری که آمادگی همکاری دارند انجام خواهیم داد پس ما ارگان موازی و یا جدیدی ایجاد نمی کنیم بلکه همان ظرفیت ها را استفاده می کنیم.

به نظر ایده جدیدی  است لطفا بفرمایید چطور شد چنین ایده ای مطرح شد؟

در اینکه امنیت نعمتی بدون جایگزین است کسی شک ندارد و از دغدغه های اصلی هر جامعه ای امنیت و آرامش است. امنیت مانند اکسیژن برای جامعه ضروری است؛ به همین دلیل جامعه حاضر است هزینه های زیادی را در این راستا تحمل کند. قرآن امنیت را یکی از اهداف استقرار حاکمیت الله و خلافت و جانشینی صالحان و طرح امامت می شمارد و بحث است که در آیات مختلف مستقیم و غیر مستقیم به آن پرداخته شده است. لذا یکی از دغدغه های انبیاء و ائمه علیهم السلام مسئله امنیت و آسایش جامعه بوده است و دوست داشته اند که مردم را از عواقب شوم نا امنی نجات داده و لذت شیرینی امنیت را به کام مردم بچشانند. همان طور که در متن اشاره خواهد شد امیر المومنین علی ( علیه السلام ) نعمت مهم دنیا را امنیت و سلامتی جسم و کمال نعمت آخرت را وارد بهشت شدن می داند و در احادیث دیگر امنیت از ضروریات اولیه زندگی بشر شمرده شده و وطنی که امنیت ندارد بی ارزش قلمداد شده است احساس امنیت از خصایص مومن شمرده شده و تامین امنیت از اهداف جهاد قلمداد شده است. بر این اساس رهبر معظم انقلاب امنیت را مانند هوا برای جامعه انسانی ضروری می دانند. در این طرح به بی بدیل بودن نعمت امنیت بر پایه قدرت مردم و مسجد پایه و آثار سوء غفلت از این نعمت و ناسپاسی آن اشاره شده است و به مهمترین ویژگی یک شهر خوب از نگاه قرآن و احادیث که همان امنیت است پرداخته ایم و یکی از بهترین راههای زندگی سالم و قابل قبول را وجود امنیت در جامعه مسجد محور شمرده و بسیاری از کارهای فکری و فرهنگی مبتنی بر وجود امنیت شده است. به تعبیر دقیق تر تمام زیر ساختهای تربیتی و اخلاقی حتی اقتصادی متوقف بر همین مساله بوده و تا زمانی که این موضوع به نحو قابل قبولی در جامعه برقرار نشود انتظار پیشرفت هیچ کاری را نباید داشت. حضرت امام خمینی (قدس سره) و مقام معظم رهبری بر اهمیت امنیت تاکید فراوان کرده اند و راه کارهایی برای تامین و توصیه هایی دارند. همچنین حکومت جمهوری اسلامی نظام به امنیت جامعه توجه خاصی دارند و خوب می دانند که وجود امنیت  زمینه ساز تمام پیشرفت ها و تحولات اجتماعی مثبت است.

اگر امکان دارد بصورت اجمالی  توضیح کوتاهی  در مورد طرح بفرمایید.

با توجه اهمیت موضوع امنیت و جایگاه رفیع مسجد در ادوار مختلف بعد از اسلام ضرورت گره خوردن آن با هم اثبات شده است و به یقین همه مباحث در یک جمله مهم امام خمینی (ره) که فرمودند مسجد سنگر است سنگرها را حفظ کنید بر می گردد و در ادامه علاوه برتاکید مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مدظله عالی مسجد پایگاه همه کارهای نیک است و در ادامه ایشان در سخنرانی به مناسبت هفته بسیج در سال ۱۳۹۸ و ضرورت محله محوری بحث تجربه خوب کمیته های انقلاب اسلامی دهه ۶۰ را بیان فرمودند که همه اینها ما را وا می دارد برای حفظ آرمان ها و نیز اهداف انقلاب و تامین امنیت با بهره گیری از تجارب گذشته خصوص کمیته های انقلاب دهه ۶۰ و همگرایی بیشتر نهادهای فعال در عرصه امنیت و مقدمه امنیت تبیین بدون ایجاد بار هزینه ای گزاف و سازمان سازی به تقویت و تشکیلات بخشی نیروهای انقلاب و آماده بودن و تاکتیک های بروز و عدم غافلگیری و حضور در همه عرصه ها و دایمی بودن اولویت اول است و در این عرصه ها علاوه بریسیج نیروهای انقلابی و دغدغه مند زیادی وجود دارد که می توانند به این هم افزایی با بسیج و فراجا و حتی دستگاه های فرهنگی با محوریت مساجدکمک کنند

چرا مسجد پایه ؟ چرا مراکز فرهنگی دیگر نه؟

اول عرایضم در مورد اهمیت مسجد گفتم  اگر چه هدف اصلی بنای مسجد ایجاد مکان خاصی برای عبادت و راز نیاز با خداوند متعال است و علت نام گذاری آن به مسجد از آن روست که جایگاه سجده و تواضع در پیشگاه خداوند متعال است اما نباید از جنبه های دیگر مسجد غافل گردید. با نگاهی گذرا به تاریخ صدر اسلام و پس از آن در می یابیم که مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا (صل الله علیه واله وسلم) منشا تحولات و خدمات و پایگاهی برای ابلاغ پیام های الهی به شمار می رفته است .در حال حاضر نیز مساجد در زمینه های مختلف دارای فعالیت های گسترده می باشد و هر قدر این فعالیت ها و کارکردها از تنوع بیش تری برخوردار باشد مسلماً از جذابیت و اقبال بیشتری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده تری از سوی تمامی اقشار جامعه به ویژه قشر جوان قرار خواهد گرفت که نتیجه آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین باوری در سطح جامعه می باشند.

حاج آقا نکات خوبی را فرمودید اما باز برای روشن شدن فکر مخاطب چندتا شبهه به ذهنم رسید که بعضی را اول جواب دادید ولی بگذارید راحت بپرسم.

شما مطمئن هستید بار جدیدی روی دوش مسجد گذاشته نمی شود؟

البته تا ببینیم منظورتون از بار جدید چیه؟

به هر حال نکاتی که در مورد طرح عرض کردم نشان از مسئولیت زیاد امام جماعت و هیئت امنا است که بعضی از کارها مغفول مانده است و ما می خواهیم با کمک همین آدم ها و با محوریت امام جماعت اینها را احیا کنیم ولی بار مالی اضافه نمی کنیم .

طراحان این کمیته چه خلاء هایی را احساس کردند که دست به این ابتکار زدند؟

از چند سال گذشته تا کنون روند کاربردی مسجد ضعیف شده است و به سمت خنثی بودن رفته که این طرح می تواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند و به همین روال آسیب های اجتماعی روبرو شده است که مسجد سهم به سزایی در بر طرف کردن آن در طول تاریخ داشته است و نیز تقویت بار امنیتی در ابعاد مختلف به زنده کردن مسجد و تامین امنیت محله محور بروز پیدا کند.

آیا قرار است یک پایکاه بسیج جدید راه اندازی شود یا یک کانون جدید یا مرکز جدید؟

ممنون از سوالتون.

همون اول عرض کردم ما بازوی مسجد هستیم و با  کمک نیروهای مردمی با هماهنگی نهادهای مرتبط با مسجد اقدامات این طرح را دنبال می کنیم ضمنا در این طرح در فاز اول فقط یک منطقه و یک مسجد و در شهرستان ها و شهرها یک مسجد را شامل می شود. بدون شک حضور در محلات ورفع مشکلات و ایجاد امنیت در ابعاد مختلف به هم افزایی با تمام نهادهای فرهنگی کمک می کند و در خصوص ماموریت های قرارگاه که نیاز به هماهنگی و یا تفاهم باشد حتما با همه نهادها و ارگان های فرهنگی اجتماعی هماهنگی لازم بعمل می آید و سعی در عدم دخالت بلکه پشتیبانی و تقویت ارکان نظام با بهره گیری از توان مردم را در این طرح داریم ما در این طرح به برنامه های اولویت دار در جهت توصیه های شش گانه مقام معظم رهبری با سازماندهی نیروهای مردمی به کمک نهادهای متولی پرداختیم.

حاج آقا سهم هر دستگاه در اجرای این طرح چگونه تعریف شده است؟

به میزان اجرای طرح هر کدام از دستگاه ها طبق قانون و مقررات خودشان همراهی و همکاری می کنند و این کمیته ها نقش کمک و برطرف کردن دغدغه های مرتبط با مباحث انقلاب را دارند و عملا کار کردن آنها بصورت مردمی می باشد و نهادها بیشتر نقش حمایتی داشته و دارند.

حاج آقا این طرح نیاز به مصوبه و قانون مجلس ندارد؟

با توجه به قوانین متعدد در این خصوص و دستورالعمل های موجود در مرحله راه اندازی و فعالیت این کمیته ها با بهره گیری از قوانین موجود نیازی به قوانین جدید ندارد و اصلا قرار نیست که ما سازمان و یا ساختاری در این خصوص اندیشیده شود و ضمنا قرارگاه با بهرمندی از مجموعه های شناسنامه دار و دارای مجوز ومسجد این طرح را اجرا می کند گرچه در خصوص ماموریت های مختلف پیش بینی شده حتما با نهادهای مرتبط و مسئول هماهنگی های لازم اندیشیده خواهد شد و در این خصوص اطلاع رسانی به تمام نهادها در زمان خود انجام  می گیرد.

حاج آقا هرکاری نیاز به بودجه و پشتیبانی دارد بودجه این کار ها چگونه تامین می شود؟

در ذیل قرارگاه کارگروه پشتیبانی دیده شده است که پیوست مباحث اقتصادی در این خصوص اندیشیده خواهد شد و با توجه به تفاهم نامه ها و مشارکت در اقداماتی که به فراخور زمان با مراکز فرهنگی و اجتماعی و یا حتی مراکزی که قصد فعالیت های هم راستا با اهداف این کمیته دارند منعقد می شود قسمتی از بودجه تامین خواهد شد. ضمنا کار مردمی بودجه مردمی دارد و با کمک خیرین این اقدام ارزشی و انقلابی دنبال خواهد شد و به فراخور ماموریت ها قرارگاه های مرکزی و استانی وظیفه حمایت و پشتیبانی در این خصوص دارند.

این اقدامات باعث ایجاد تنش در جامعه نمی شود؟

هر جامعه ای موظف است که در خصوص امنیت و آرامش روحی و جسمی افراد خود تفکر کند و جلوی هرناامنی در این خصوص را بگیرد واما پاسخ این سوال را با سوالات ذیل داده می شود که تا حدودی اهداف فرعی ما در ایجاد این قرار گاه را مشخص می کند.

آیا جلوگیری از اعتیاد و مبارزه با طلاق و تحکیم پایه های خانواده مبارزه با فساد و تقویت امنیت پایدار درمناطق این ایجاد تنش می کند؟!!!!!

آیا تبیین مثبت ها و راهبردهای انقلاب در فضای مجازی وحـقیقی برخورد  فکری با دشمنان این نظام ایجاد تنش می کند؟

آیا جلوگیری از دو قطبی سازی در جامعه و تشکیل گروه های دغدغه مند در این خصوص ایجاد تنش می کند؟!!

آیا پیگیری مطالبات مردم در محله و منطقه از مسولان بصورت قانونی ایجاد تنش می کند؟!!

آیا کمک به تقویت نهادهایی مثل بسیج و فراجا و شوراها و….. که گره های مردم بر طرف شود کمک به تنش می کند؟!!

آیا بالا بردن روحیه انقلابی مردم و اعتماد سازی و همدلی با مردم ایجاد تنش می کند؟

قطعا باید گفت نه تنها ایجاد تنش نمی کند که سطح امید و اعتماد مردم به نظام و انقلاب بیشتر هم خواهد شد و دشمنان ما هم نا امیدتر خواهند شد.

حاج آقا یه کم وارد جزئیات طرح شویم بفرمایید این طرح چگونه به واسطه مسجد امنیت و آرامش را به منطقه و جامعه منتقل می کند؟

از ابتدای اسلام تا کنون مسجد پناه گاه عبادی و حرکت جهادی و فرهنگی و اقتصادی و ایجاد امنیت بوده است. ناخود آگاه جمعی که دغدغه ایجاد حکومت اسلامی و به عمل پوشاندن همه ابعاد این حکومت را داشتند در مسجد حضور پیدا می کردند از محراب تا آخرین نفر همه به محل حرب با شیطان چشم دوخته اند و با روزنه هایی که ابلیس به وجود می آورد مبارزه می کنند اما متاسفانه آرام آرام این کانون عظیم تاثیرگزار در جامعه اسلامی به صورت ناخودآگاه تبدیل به یک جایگاهی صرفا برای خواندن نمازهای یومیه و متاسفانه بدتر از آن کانون هایی برای ایجاد سر و صدا به عنوان مجالس ختم و فاتحه با آزارهای همسایه گان شده و همچنین با ایجاد فرهنگ سراها و مباحث دیگر آرام آرام مساجد از حضور جوانان کم رنگ تر وحضور افراد مسن بیشتر شده است که ورود میز و صندلی های بیشتر به مساجد تصدیقی بر گفته این حقیر می باشد گرچه پایگاه های بسیج و یا کانون های فرهنگی و یا هیئت ها تا حدودی جلوی این روند را کند کرده اند اما باید با دید جامع به نماز جمعه و مساجد نگاه کرد که نبود این دید یک انزوا برای امام جماعت و به حاشیه رفتن مسجد را در پس خود داشته است. اگر به اول انقلاب نگاه کنیم و یا روزگار اهل بیت علیهم السلام خواهیم فهمید که توقع مسجد در نظام اسلامی برآورده نشده است. یکی از دوستان طراح این طرح در کتابی که حدود ده سال پیش در این خصوص نگاشته ،  جامعه مسجد محور را الگوی اصلی معرفی کرده  و به این نکات اشاره کرده است اما صد حیف که در کشور ما وجود نهادها و دستگاه های کمک کننده معضلی است برای پیش بردن کار و دیگر هیچ …که امیدواریم مسجد به جایگاه اصلی خود برگردد و همسایه های مسجد از کنار مسجد بودن افتخار کنند.

حاج آقا سوالات فراوان دیگری به ذهن می رسد که در مصاحبه بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد ممنون از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید.

بنده هم از جنابعالی و تمام همکاران خوب شما در پایگاه خبری احوال نیوز، تشکر می کنم برای بصیرت افزایی جامعه و این مسئولیت خطیر انشالله برای تبیین طرح بازهم در خدمت شما هستم.

از این که وقت گران بهای خود را در اختیار پایگاه خبری احوال نیوز، قرار دادید بسیار ممنون و سپاسگذارم.

علیرضا اقتصاد